nieuws februari 2019





maandag 18 februari: Gefeliciteerd met je verjaardag Ben. Dit zal waarschijnlijk het laatste blog zijn met een aantal foto's. Ik zou voor morgen een kleine honderd euro moeten betalen om door te kunnen bloggen zoals nu. Dat ga ik niet doen en dus zal een deel van voorgaande blogs verloren gaan en ik ga de gratis versie maar gebruiken. Mocht dat niet lukken ga ik misschien met een andere blognaam verder. Van de week heb ik met Noortje aan de telefoon gezeten (nogmaals gefeliciteerd met de verjaardag van je moeder), Noortje komt gezellig langs met de Kerst dit jaar. Het is nog niet helemaal duidelijk wie dat leuker vindt, zij of ik....we kijken er beiden naar uit. Peter en ik hebben zondag met Iluh en Yudik peppersteak gegeten in Tabanan, lekker en gezellig. Toen ik vertelde dat Noortje zal komen vertelde Iluh dat Blacky, de door Noortje geadopteerde hond, het goed doet. Hij is echt flink geworden en wordt eens per kwartaal gecontroleerd, krijgt dan een anti vlo en anti teek behandeling.
Het is eigenlijk veel te warm om achter een laptop te hangen en dus wordt het kort. Het gaat hier prima, de beesten doen het goed en de planten ook. Dagelijks moeten we groenafval verbranden, eindelijk fikkie stoken zonder grenzen. Omdat niet alle plantenafval snel droogt hebben we de as vermengd met de verrotte stelen en als mest gebruikt. Tot een uur of negen/ tien in de ochtend proberen we een en ander te doen, daarna relaxen we tot ongeveer vier/ vijf uur in de middag om dan weer in actie te komen. De groene kaart die bij de verblijfsvergunning hoort is afgerekend en klaar, binnenkort zal ik hem hier krijgen. Vanaf vorige week donderdag zwerft hij in Tabanan bij burgerzaken, waarschijnlijk is het seal apparaat kapot of heeft de ambtenaar een ceremonie. Peter kreeg bericht uit Ubud dat hij ook weer een maandje mag blijven.
Tot zover het korte blog, ik ga naar het terras en Peter gaat zo "Blauw Bloed" kijken. Mocht het bloggen niet meer lukken of ik moet er teveel moeite voor doen, zal ik af en toe mailen naar de mensen die mij ook af en toe een berichtje hebben gestuurd. Groeten uit Blayu.





Naar aanleiding van een van de vorige blogs heb ik wat correspondentie gevoerd met Herman Schinkel, hij stuurde me een link naar de ANWB-site met verkeersregels in Indonesië (waarvoor dank). Natuurlijk heb ik gekeken in de hoop iets te leren over voorrangregels. Hieronder de opmerkingen en tips van de ANWB: (Al tijdens het typen begon ik te twijfelen of het allemaal niet te negatief was. Zo is het niet bedoeld in ieder geval, je moet het maar met de nodige humor lezen. Het is niet mijn intentie om mensen, die hier zouden willen rijden, bang te maken. Mocht je de weg opgaan: doe voorzichtig, probeer ook te denken voor alle andere weggebruikers, heb vooral geen haast en "go with the flow")......
Verkeer in Indonesië
Het wegennet in Indonesië is van redelijke kwaliteit. Wel moet je er links rijden. Bekijk hier de andere verkeersregels..... Ik zeg, dat geldt waarschijnlijk voor Java. Het is opmerkelijk als je een bocht tegenkomt waarin geen grind op- of gaten in het asfalt te vinden zijn. Verder zijn de wegen van Bali ooit gemaakt toen er voornamelijk fietsen waren. Bij veel wegen is het al lastig om een tegemoetkomende scooter niet te raken, bij een tegemoetkomende auto moeten beiden door de berm (die ook niet altijd aanwezig is zodat je regelmatig auto's met twee wielen in een kanaaltje ziet).
Algemene verkeersregels
Hier worden enkele belangrijke algemene verkeersregels vermeld, waaronder een aantal verkeersregels die afwijken van de Nederlandse.
⦁ Veilig rijden
⦁ Rijden onder invloed
Ondanks het ontbreken van regelgeving met betrekking tot het rijden onder invloed van alcohol of drugs, zal in het geval van een ongeluk het gebruik ervan, in welke hoeveelheid dan ook, de bestuurder altijd worden aangerekend met mogelijk een gevangenisstraf als gevolg..... Goede zaak natuurlijk, ik kan alleen maar uit ervaring met buren spreken dat de lokaal gestookte alcohol best gedronken wordt voor het op pad gaan met een vervoersmiddel. Op de weg zelf kan ik er weinig van zeggen, aan de hand van het weggedrag van velen lijkt het er wel op dat mensen niet geheel nuchter zijn. Dat kan echter ook komen doordat er maar weinigen verkeersregels kennen. Bytheway, even over veilig rijden: als een Balinees/ Balinese een kind vervoert op de scooter (voor op het zadel, staande voor het zadel of gewoon onder de arm) wordt waarschijnlijk thuis, voor vertrek, door de achterblijvers gezegd "zul je voorzichtig zijn". Dat wordt in de praktijk gebracht door tussen de tien en twintig kilometer per uur te rijden. Niet dat er dan beter gekeken of opgelet wordt maar in ieder geval wordt er zo langzaam gereden dat de overige weggebruikers de gekste capriolen uithalen om er aan alle kanten voorbij te rijden. Lukt dat niet, vooral door auto's of groter, omdat de wegen nogal smal en er veel hindernissen zijn in de vorm van geparkeerde vervoersmiddelen en dergelijke, dan wordt er gewoon op een meter afstand achter die langzame rijder gevolgd.
Mobiele telefoon
Er is geen specifieke wet die het telefoneren tijdens het rijden verbiedt, maar er is wel een wet die bestuurders van een gemotoriseerd voertuig verplicht hun voertuig met volle aandacht te besturen. Deze regel houdt in dat bestuurders zich tijdens het rijden niet bezig mogen houden met telefoneren, het lezen van berichten of het bekijken van video of televisie..... In de praktijk heeft bijna elke bestuurder van scooter en auto de telefoon in de hand om te bellen/ appen of voor de route. Er wordt nog hier en daar een normale autoradio verkocht maar dat is een zeldzaamheid, ook in Juke zit een uitgebreid ding waarop de mogelijkheid zit om tv en films te kijken. Vooral 's avonds is goed te zien dat veel mensen van die mogelijkheid gebruik maken.
Basisverkeersregels
Je moet links rijden en rechts inhalen..... In ieder geval weten we dat dan nu. In de praktijk rijdt iedereen waar hij zin heeft om te rijden en wordt er rechts en links ingehaald. (overigens ook door mij hoor)
Voorrang
⦁ Bestuurders van links hebben voorrang, tenzij door verkeerstekens anders wordt aangegeven.
⦁ Op T-splitsingen moet een bestuurder op de weg die eindigt, voorrang verlenen aan bestuurders op de doorgaande weg.
⦁ Bestuurders op de hoofdweg hebben voorrang.
Let op: Officiële voorrangsregels worden vaak niet gerespecteerd. Bestuurders van auto's en motoren wordt aangeraden om altijd voorrang te verlenen aan vrachtwagens en bussen..... Officiële voorrangsregels worden vaak niet gerespecteerd is een aardig understatement zeg....in de praktijk is de volgorde van voorrang hebben: 1. grote vrachtauto's en bussen, 2. kleinere vrachtauto's, 3. grote auto's en pickup's, 4. middelmaat auto's, 5. kleine auto's, 6. scooters. Fietsers en voetgangers moeten gewoon voor iedereen wijken. Deze voorrang geldt niet alleen bij kruispunten maar ook als er obstakels op de weg zijn. Niet zoals gebruikelijk dat, als een obstakel zich op jouw rijbaan bevindt ga je daar niet omheen als een tegenligger daarvoor uit zou moeten wijken. Ohja, als een tegenligger met z'n verlichting seint wil dat zeggen dat hij door gaat rijden in tegenstelling tot wat we gewend zijn.
Rotonde
Een bestuurder die een rotonde wil oprijden, moet voorrang verlenen aan bestuurders die al op de rotonde rijden. Houd er rekening mee dat veel bestuurders de voorrangsregels niet respecteren.....Houd er ook rekening mee dat je meestal een rotonde "met de klok mee" neemt. Meestal omdat bij sommige rotondes aangegeven staat dat je een stukje tegen het verkeer in moet rijden, dat is vaak als er een stoplicht bij de rotonde staat. Bij T-splitsingen met een soort verkeersheuvel in het midden is het heel gebruikelijk dat je de verhoging aan de verkeerde kant passeert.
Passeren
Op smalle bergwegen hebben stijgende voertuigen voorrang op dalende voertuigen..... Haha, ook op smalle bergwegen geldt gewoon het recht van de sterkste!
Geluidssignalen
Binnen de bebouwde kom is 's nachts het geven van geluidssignalen alleen toegestaan als er een direct gevaar voor een aanrijding bestaat.....toeteren is heel gebruikelijk als groet, als waarschuwing bij inhalen en voor erg onoverzichtelijke bochten en hellingen.
Parkeren
Parkeren is verboden langs een doorgetrokken streep aan de kant van de weg..... Ik heb niet de indruk dat iemand deze regel kent. Als je ergens moet zijn dan stop je voor de deur en ga je ding doen. Ik verbaas me er vaak over dat er op die manier wordt geparkeerd en alle andere weggebruikers moeten uitwijken. Vervoersmiddelen, ook scooters, zijn hier nog heilige koeien en weinig mensen hebben een verzekering. Overigens werkt ook dat anders, je kunt schade aan je eigen auto/ scooter verzekeren en als je ook schade die je veroorzaakt wilt verzekeren kan dat maar dat is heel ongebruikelijk.
Verkeersregels auto
Verlichting
Net als in Nederland zijn bestuurders overdag alleen verplicht licht te voeren wanneer het zicht ernstig wordt belemmerd..... Verlichting is ook wel een dingetje hier, alles mag (je ziet wielkasten met verlichting, knipperende verlichting of geen verlichting).
Kinderen
Voor zover ons bekend is, gelden er in Indonesië geen speciale regels voor het vervoeren van kinderen in een auto of camper.... Er zijn zeker geen regels, klopt.
Maximumsnelheid
Binnen bebouwde kom: 40-60
Buiten bebouwde kom, secundaire wegen: 60-80
Buiten bebouwde kom, hoofdwegen: 80-100
De minimumsnelheid is overal 20 km/u lager dan de op dat wegdeel geldende maximumsnelheid..... Tsja...., ik heb niet de indruk dat er veel verschil is tussen het rijden binnen en buiten de bebouwde kom. Dat wil zeggen dat er binnen de bebouwde kom eigenlijk best wordt doorgereden en buiten de bebouwde kom zou het wel wat vlotter kunnen. 60-80 kilometer per uur is op Bali bijna onhaalbaar, op de tolweg en de wegen in de buurt van Denpasar na.
Verkeersregels fiets
Wat hierover geschreven was heb ik maar weggehaald. Als fietser ben je een soort vogelvrij verklaarde. Volgens de ANWB is er één fietspad op Java, op Bali rij je gewoon op de rijksweg als dat de kortste route is en desnoods tegen het verkeer in.
Verkeersregels motor
Helm
Het dragen van een goedgekeurde helm is verplicht voor bestuurder en passagier..... Die goedkeuring zal ongetwijfeld een sticker zijn, we zagen eergisteren iemand met een bouwhelm op rijden maar die had in ieder geval nog iets op z'n hoofd. Er zijn wel af en toe fuiken van de politie en er wordt dan bekeurd. Op zaterdag en zondag werkt de politie eigenlijk niet, slechts wat kantoormensen. Dan kun je dus zeker zonder helm rijden.
Verlichting
Dimlicht is overdag verplicht..... Zie hierboven (mocht het licht werken).
Passagiers
Het vervoer van 1 passagier is toegestaan..... Sorry hoor, ik denk dat iedereen wel weet dat het gebruikelijk is dat hele families op één scooter zitten. Ook Iluh was hier laatst met Yudik en kinderen op één scooter. Het maximale aantal wat wij gespot hebben was zes, daar waren wel vier kinderen bij hoor!
Verkeersregels bromfiets..... Tot nu toe, in twee jaar tijd, slechts één bromfiets gezien. Die staat te staan bij een hotelletje vlakbij Ubud. Scooters zijn er vanaf 110CC en dat zijn dus motorfietsen.
In Indonesië worden brom- en snorfietsen voor de wet als motoren beschouwd.
Het dragen van een helm is verplicht.
Het is toegestaan om een passagier te vervoeren, mits de bromfiets beschikt over een veilige zitplaats.
Het is verplicht om overdag dimlicht te voeren.
Al met al, zoals ik eerder schreef: het is één groot computerspel. Regels met betrekking tot het veranderen van auto's, scooters en motoren zijn er niet, als het framenummer en motorbloknummer kloppen met de papieren voldoet een voertuig aan de eisen en wordt het goedgekeurd. Succes!







dinsdag 5 februari: chinees nieuwjaar dus ..... gelukkig nieuwjaar voor iedereen! Ik was begonnen met een stuk over de verkeersregels in Indonesië volgens de ANWB en daarbij het commentaar vanuit de praktijk. Leuk Herman, bedankt voor de link en in ieder geval weet ik nu hoe een aantal zaken in theorie zouden moeten gaan. Dat blog komt nog een keertje. Het is alweer een tijdje geleden dus eerst maar de belevenissen in Blayu vanaf 23 januari. Peter voelde zich helemaal niet lekker dus we zijn weer fijn naar onze vrienden en vriendinnen geweest van Bali Holistic waar Peter een check heeft ondergaan en pilletjes heeft gekregen. Ondertussen heb ik rondgekeken in de verkoeverkamer en zag in een hoek een dubbele spoelbak met bordjes daarboven, bij de linker staat "wastafel" en bij de rechter "spoelhoek". Weer een paar woordjes die je kunt begrijpen Herman. Ook Peter had dus een aanval panas/ dingin of te wel warm/ koud of gewoon flink verkouden, het heerst nogal door de af-en-toe buien en soms wat wind. De drakenvruchten waren rijp en hebben we geplukt en gegeten. Ze waren echt nog lekkerder dan als je ze koopt en er komen er alweer nieuwe uit de planten. Er was ook weer een tros bananen van ongeveer 70 stuks klaar om van de boom te halen, gelukkig rijpen die niet allemaal tegelijk dus voorlopig kunnen we vooruit. Peter's scooter, een Honda Scoopy, is afgeleverd met een pick-up van de dealer. Voor hij afgeleverd werd moest natuurlijk het restant bij de dealer betaald worden, alles cash...onmogelijk om over te maken via de bank, daar doen dealers niet aan. Omdat Peter zich niet helemaal oké voelde ben ik op de scooter gesprongen met de miljoenen van Peter en naar Tabanan gereden. Aangekomen bij de Honda-dealer is het best druk maar na een minuut of tien kan ik het geld kwijt. Er is echter een probleempje, volgens de dames is de prijs die overal staat de prijs van 2018 en het is nu 2019. Er komt een half miljoen bij, nou gaat het niet om die € 30 maar het gaat wel om principes en dus ga ik niet meer betalen dan de Idr 19,8 miljoen, nooit! Er volgt een discussie en al snel wordt me gevraagd om ergens anders te gaan zitten en niet tussen de meeluisterende andere klanten. Na mijn vraag of de stoelen ergens anders lekkerder zitten wordt het heel lief gevraagd en gaan we verderop zitten. Nogmaals krijg ik het verhaal over de oude prijs en dus zeg ik dat ze het vooruitbetaalde bedrag kunnen terug geven en dat we wel een andere scooter gaan kopen. Om een nog langer verhaal in te korten, uiteraard is er geen rupiah bijbetaald. Welliswaar worden scooters geleverd zonder afleveringskosten maar dan ook geen volle tank, wel ruim voldoende om naar een pompstation te rijden. Aangezien het kenteken wordt aangevraagd als een scooter is verkocht zitten er geen papieren bij en kentekenplaten op. Ik heb de nepplaten van mijn scooter, waar natuurlijk in eerste instantie ook niets bij zat, nog liggen en op de Scoopy geschroefd. Peter heeft z'n pas gekochte helm gepakt om naar de toko aan het eind van de straat te rijden, ze hebben daar een minipomp met benzine. Ik dacht hem op te wachten om een actiefoto te maken maar hij is meteen een stuk wezen toeren. We hebben de gratis Scoopy-helm opgehaald bij de dealer, de gratis Scoopy-jas krijgt Peter zodra het kenteken helemaal klaar is. Het boek dat Peter van Sinterklaas (Door) heeft gekregen van bijna 1200 bladzijden is uitgelezen en Peter wil meer van Olaf de Landell. Er is nog wat schokkends gebeurd, er staat een smart-TV in de recreatiezaal en Peter heeft al "blauw bloed" gekeken. Deels samen met Zus die aangenaam verrast was door de verschijning van Maxima in Blayu. De TV hebben we, na uitgebreide uitleg en betaling, tussenin op de scooter thuis gebracht. We beginnen al aardig in te burgeren dus. Er is visite geweest, opeens kreeg ik een whatsapp berichtje van Bernie, die ik meer dan 25 jaar niet gezien heb. Via Frans heeft hij mijn telefoonnummer gekregen, hij was op Bali en wilde graag afspreken. Al snel waren we het er over eens dat Bernie en zijn nichtje een scooter zouden huren en hierheen komen. Dat is gelukt en wat hebben we een heerlijke dag gehad, gelachen en veel gekletst. Het nichtje van Bernie komt niet uit Holland maar van Kalimantan en is Dangdut zangeres/ danseres. Dangdut is een, voor Indonesië, heftige muziekstijl met veel gedraai van billen en andere rondingen. Desya, het nichtje, is dan ook wat minder terughoudend als de gemiddelde Indonesische en eigenlijk zo gek als een deur. Ik ben uitgebreid geïnterviewd op het terras en tijdens een rondleiding hier. De video daarvan is te zien op mijn facebook, het bestand is echt te groot om dat hier te plaatsen helaas. Het is wel een erg leuk filmpje geworden. Bernie, nichtje en Peter hebben lekker gezwommen en voor tussen de middag heb ik snel Nasi Sela gehaald bij warung d'garase, ook dat is goedgekeurd. Pas laat vertrekken Bernie en Desya weer, ze moeten zich nog haasten om de zonsondergang aan de kust te gaan bekijken. Op facebook zag ik later foto's van Desya in Blayu met als commentaar: "voor een moment weg van het lawaai.....zo'n mooie natuur.....door de zon opgewarmd zwemwater.....de wind die zachtjes waait.....verleidelijk om hier te blijven hangen". (natuurlijk is dit een vertaling vanuit het Indonesisch) Erg mooi geschreven en ik hoop dat Bernie en Desya een keertje terugkomen, daar gaan we eigenlijk wel van uit. Nou, er staat koffie klaar, ik ga er een eind aan breien, koffie drinken en straks weer een poging wagen dit op het blog te proppen. Groeten uit Blayu!